Materiale necorespunzătoare folosite pentru conservarea patrimoniului PDF Imprimare Email
Autor Georgiana Zahariea   
Joi, 10 Februarie 2011 00:00

 

brasov_Piata_SfatuluiZicala „omul sfinţeşte locul” este confirmată prin numeroase exemple întâlnite în jurul nostru. Uneori însă, fără a putea fi acuzaţi neapărat de rea voinţă, oamenii contribuie la degradarea locului care le oferă adăpost. Acest lucru se poate întâmpla din neştiinţă, lipsă de informare sau din diferite interese.

 

 


Proprietarii caselor de pe Lista Patrimoniului Cultural trebuie să fie informaţi în legătură cu degradările care se produc prin introducerea materialelor noi în construcţiile vechi.

Se ştie că, proprietarii care au în folosinţă case înscrise pe Lista Patrimoniului Cultural sunt obligaţi prin lege să păstreze intacte liniile arhitecturale şi aspectul estetic al construcţiilor, şi să se îngrijească de spaţiul locuibil. Întrucât o casă construită în sec. al XVIII-lea - început de sec. XIX, nu mai răspunde standardelor de viaţă din sec XXI, proprietarii aduc acestora o serie de modificări. Acestea pornesc din nevoi reale, care ţin pe de o parte de conservarea în timp a clădirii, iar pe de altă parte de necesităţile diferite de viaţă.

 

codlea_perspectiva_cu_acoperisuri_traditionalecodlea_04codlea_case_specifice_zonei
Braşov şi Codlea - case specifice

Suntem de părere că toţi proprietarii de astfel de locuinţe trebuie să fie informaţi în legătură cu degradările care se produc prin introducerea materialelor noi în construcţiile vechi. Trebuie de asemenea să existe o limită a modificărilor estetice permise, pentru a nu se alterara specificul monumentului.

Considerăm că imaginile ce însoţesc textul vorbesc de la sine despre influenţele negative din punct de vedere vizual pe care îl au unele intervenţii. Modificările aduse unor componente artistice sau elemente de arhitectură pot transforma definiv aspectul origial al construcţiilor. Pentru o imagine cât mai clară primele exemple ilustrate arata Codlea tradiţională, iar ultimul grupaj influenţe noi şi nu numai din Codlea şi Braşov. În acest context subliniem incompatibilităţile existente între materialele tradiţionale şi cele de dată recentă, cu structuri mult mai dure.

codlea_umidit__tencuieli_de_cimentbrasov_umiditatebrasov_umidit_xx
Suprafeţe afectate de umiditatea de capilaritate.


Problema umidităţii de capilaritate la casele vechi

 

O problemă reală cu care se confruntă construcţiile vechi, atât din centrul istoric al Braşovului, cât şi din oraşele învecinate cu acesta: Codlea, Râşnov, Cristian, Vulcan, o reprezintă umidiatea de capilaritate. Acest lucru se datorează faptului că la vremea construirii, fundaţiile nu se izolau, iar de-a lungul timpului nivelul pânzei freatice s-a modificat.

Această situaţie i-a determinat pe locatari să „repare” zonele afectate cu ciment, un material care a revoluţionat piaţa de contrucţii în sec al XIX-lea, iar de atunci este folosit în orice situaţie fără să se ştie de fapt consecinţele utilizării sale.

Precizăm că în aceste cazuri, structura caselor este realizată din piatră şi cărămidă, iar materialul de legătură este mortarul din var-nisip.

Ne reparăm sau ne distrugem casele?
La ce duce folosirea materialelor noi, incompatibile cu structurile vechi.

Reparaţiile făcute cu ciment aduc din start un material cu o rezistenţă mecanică mai mare decât a mortarului din var-nisip, iar ceea ce este şi mai important, cimentul conţine un nivel crescut de săruri. Toate acestea duc la degradarea materialelor originale, şi contribuie la distrugerea a ceea ce s-a dorit a fi reparat. Pentru a se evita acest lucru se recomandă utilizarea de materiale asemănătoare ca structură şi duritate, compatibile cu cele originale.

O altă modalitate de a ascunde efectul umidităţii, dar şi în speranţa de a izola termic casa, este de a acoperi pereţii verticali exteriori cu polistiren. În condiţiile date, când casele au o sursă permantă de umiditate venită din sol, obturarea zonelor de evaporare nu reprezintă o soluţie reală, ci un mod de a accentua degradarea şi distruge în timp structura de zidărie. Situaţia este mai gravă atunci când proprietarii optează pentru izolarea pereţilor atât la exterior cât şi la interior. Acest lucru atrage după sine o consecinţă majoră, deoarece umiditatea este reţinută de pereţi şi se ridică la înălţimi mai mari, iar în timp se ajunge la friabilizarea-macerarea materialelor. Pentru a compara situaţia dată cu una la îndemâna tuturor, este ca atunci când o persoană îmbracată în materiale impermeabile, aleargă şi transpiră.

 

Pentru rezolvarea problemelor ce apar din ascensiunea capilară a umidităţii, o metodă curent folosită şi recomandată codlea_diferente_si_materiale_2codlea_ancadramentepentru monumentele istorice este aceea de săpare a unui şanţ perimetral în imediata apropiere a zidului. Acest şanţ, cu o lăţime de cca. 10 cm şi o adâncime de cca 50 cm este umplut cu pietriş. În acest mod este permisă evaporarea umidităţii şi se evită degradările structurii de zidărie sau a tencuielilor.

 

 

 


O tendinţă generală în ultimul timp este cea de înlocuire a ferestrelor vechi, de lemn, cu  faimoasele geamuri termopan. Acestea au fost acceptate foarte repede de către codlea_agresiv_1codlea_agresiv_2locatari, deoarece oferă o izolare fonică şi în acelaşi timp reduce simţitor pierderea de căldură. Însă, trebuie precizat faptul că sunt întâlnite tot mai des situaţii în care aspectul estetic al faţadelor este modificat din cauza geamurilor termopan care sunt mai mari decât geamurile iniţiale, iar pentru montarea lor ferestrele sunt sparte neglijent, fără a ţine cont de aspectul arhitectural al ferestrei.

 

De multe ori, schimbarea ferestrelor duce la pierderea profilaturilor 

brasov_contrastecodlea_newvechi din jurul acestora.

 

Toate aceste modificări pe care locatarii le aduc spaţiilor în care locuiesc sunt rezultat al nevoilor curente de trai. Se ajunge însă nu numai la folosirea unor materiale incompatibile, dar şi la combinarea mai multor stiluri care nu au nimic în comun.

 

Faţada unei case ne reprezintă, dar este şi parte a unei localităţi. Trebuie să ne încânte nu numai pe noi pentru că este publică. Pentru a nu altera imaginea de ansamblu trebuie să ne uităm şi la construcţiile din jur şi întotdeauna trebuie să ţinem cont de patrimoniu.

______________________________________________________________________________________________

Despre autor:

 

georgi_mDespre mine vă pot spune ca am ales domeniul conservării în 2002 pentru că răbdarea mi-a fost pusă la încercare de oameni cu suflet ales, întâlniţiti în momentele cheie ale vieţii mele. Primul dintre aceştia a fost domnul Nicolaie Purcărea.

Studiile în domeniu le-am definitivat la Universitatea Nationala de Arte din Bucureşti (cursuri de lungă durată şi masterat), specializarea Conservare – Restaurare, după ce primii doi ani din facultate i-am  parcurs la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, secţia Conservare-Restaurare.

Experienţa profesională am acumulat-o prin intervenţii asupra picturii murale de la mai multe monumente cunoscute, cum ar fi cele din nordul Moldovei, sub coordonarea domnului Ovidiu Boldura, cel care m-a format profesional şi căruia îi datorez ceea ce sunt azi.

Pentru că întotdeauna am căutat să îmi lărgesc perspectiva profesionala, pentru o perioadă am trecut de la pictura „a fresco” în conservarea careia sunt specialist (atestat de Institutul National al Patrimoniului), la cea „a secco” în atelierul DANART. Experienţa mi-a fost îmbogăţită prin participarea în proiectul „Shaxi Rehabilitation Project” din China pentru care am primit „Honorary Credential” din partea Statului R.P.Chineze pentru participare. A fost un moment de cumpană  în care experienţa acumulată în România a contat enorm, şi am conştientizat din nou valoarea pe care şcoala de restaurare din România o are.

 

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Author of this article: Georgiana Zahariea

Alte articole publicate de acest autor


Editura ACS

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com