Recomandări de întreținere a obiectelor cu valoare artistică PDF Imprimare Email
Autor Daniela-Cristina Ilie   
Luni, 29 August 2016 11:01


DSC 1983Cei mai mulți dintre noi avem acasă cel puțin un obiect vechi, cu valoare artistică sau sentimentală. Fie că este vorba de un tablou, de o carte, de o piesă de mobilier etc., fiecare dintre acestea are nevoie de atenție sporită din partea noastră. De-a lungul timpului, colecționarii cu vechime au intrat în contact cu restauratorii și cunosc deja minimele măsuri de conservare preventivă care ar trebui luate în timpul expunerii sau al depozitării acestor bunuri, însă există posesori de obiecte cu valoare artistică ce nu sunt la curent cu acestea și le-ar fi utile câteva recomandări de întreținere.

Bineînțeles că o carte nu va fi tratată în același mod ca un obiect din metal sau ca o piesă de mobilier, dar există câteva măsuri general valabile indiferent de tehnica de execuție sau de natura materialelor componente.


„Primul pas spre bine este acela de a nu face rău”

Este normal ca pe un obiect vechi să fie vizibile urmele trecerii sale prin timp. Din acest motiv sunt periculoase curățările agresive sau micile reparații realizate de către persoane neavizate din dorința de a face un bine, intervențiile acestora ducând doar la deteriorarea iremediabilă a obiectelor. Cel mai bun lucru pe care îl poate face un colecționar este acela de a apela la un restaurator atunci când observă forme de degradare pe suprafața pieselor. Restauratorul este cel care pune diagnosticul și, după caz, apelează la alți specialiști din domenii conexe.


Condițiile de microclimat

Cei mai mari inamici ai bunurilor artistice, dacă nu punem la socoteală intervențiile neprofesionale sau accidentele, sunt temperatura și umiditatea. Este importantă menținerea unor valori constante ale microclimatului. Parametrii generali recomandați sunt 50-65% pentru umiditatea relativă și 18-24oC pentru temperatură, dar aceștia trebuie adaptați în funcție de piesele din colecție. Valorile temperaturii și ale umidității se măsoară cu un termohigrometru care ar trebui să existe permanent în încăperile în care se află obiecte de artă. Pentru reglarea şi menţinerea umidităţii se poate folosi un umidificator sau un dezumidificator de aer.­­

 

Factorul biologic

Există cazuri în care obiectul, prin factorii de degradare, devine periculos pentru celelalte piese din jurul său și chiar pentru om. Atacul xilofag (cariile lemnului – vizibil prin orificii de zbor) de la o icoană sau de la o piesă de mobilier se poate răspândi la alte obiecte sau în elementele din structura casei. Fungii (mucegaiurile) se pot întâlni pe diverse suprafețe (lemn, pânză, hârtie etc.) și pot provoca alergii și afecțiuni respiratorii. În lipsa intervențiilor de specialitate, fungii nu pot fi îndepărtați eficient fără a afecta și obiectul cu valoare artistică sau sănătatea oamenilor care intră în contact cu el. Atunci când există suspiciuni asupra prezenţei atacului biologic trebuie contactat imediat restauratorul. Acesta, la rândul său, ia legătura cu biologul din domeniu pentru examinarea obiectului, identificarea dăunătorului şi pentru recomandarea unui tratament corespunzător.

Atenție în cazul în care identificați „aglomerări” cu aspect de mucegai, nu folosiți pentru îndepărtare aspiratorul. Sporii se pot îndepărta astfel cu ușurință.

 

Lumina

Lumina este foarte importantă pentru punerea în valoare a unui obiect de artă, dar în același timp reprezintă și un factor de degradare. Se recomandă evitarea folosirii în camera de depozitare sau de expunere a spoturilor direcţionate spre obiect și a becurilor cu lumină incandescentă, mai ales pentru că acestea produc căldură. Pentru iluminare se recomandă folosirea surselor de lumină care degajă foarte puțină căldură, cum ar fi cele cu leduri.

Nu poziționați obiectele nici în apropierea ferestrelor, pe pereții pe care ajung razele de lumină. În acest sens, pentru protejare, se folosesc draperii sau diferite siteme de jaluzele care atenuează efectul razelor ultraviolete.

 

DSC 1982DSC 1978


Curățarea

Îndepărtarea depunerilor slab aderente (praful sau pânza de păianjen), poate fi făcută de către proprietar, cu condiţia ca obiectul să nu prezinte forme de degradare care prin atingere ar putea să ducă la pierdere de materie. Aceasta se face cu o pensulă sau cu o cârpă moale, curată şi uscată, care să nu lase scame. În niciun caz nu se recomandă, nici măcar în privința pieselor de mobilier, folosirea apei, a detergenților sau a altor substanțe de curățare pentru uz casnic, indiferent de forma de prezentare (pastă, ceară, spray, pulverizator etc.).

 

Expunerea 

În timpul expunerii, modalitatea de ancorare trebuie să nu forțeze în niciun fel obiectul, să nu producă tensiuni suplimentare. De exemplu, în cazul tablourilor trebuie evitată prinderea acestora într-un singur punct.

În ceea ce privește spațiul de expunere trebuie evitate locurile cu fluctuații mari de temperatură cum ar fi pereții care fac legătură cu exteriorul sau cei din vecinătatea surselor de căldură (calorifer, sobă, aragaz etc.).

 

Manipularea

Se recomandă evitarea atingerii obiectelor, însă atunci când este necesară manipularea lor, aceasta trebuie făcută cu echipament adecvat: mănuşi de bumbac și ambalarea în materiale cu pH neutru, evitându-se șocurile mecanice și vibrațiile. De exemplu, piesele de mobilier trebuie mutate cu grijă dintr-un loc în altul prin ridicare, nu prin târâre.

 

Prin respectarea acestor minime condiţii de păstrare şi monitorizare, obiectului restaurat i se va asigura o bună conservare în timp.

 

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Author of this article: Daniela-Cristina Ilie

Editura ACS

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com