patrimoniu mobil
Epitaful Punerea în mormânt a Domnului de secol XVIII, de la Mănăstirea Dintr-un Lemn. Restituirea unităţii potenţiale imanentă în fragmente PDF Imprimare Email
Autor Sorescu Marilena (Monahia Antonina)   
Luni, 07 Noiembrie 2016 16:21

Monahia Antonia

Epitaful este piesa de cult utilizată o singură dată în an la slujba Vecerniei şi a Prohodului Domnului din Vinerea Patimilor, când este purtat în procesiune în jurul bisericii.

După procesiune se aşează pe Sf. Masă, unde rămâne până la Înălţarea Domnului, când este ridicat şi pus la locul unde se păstrează tot anul.

În cazul epitafului de la Mănăstirea Dintr-un Lemn, timpul îndelungat de utilizare în cult, păstrarea inadecvată între perioadele de utilizare şi de după ieşirea din uz, neştiinţa şi lipsa intervenţiei în timp util asupra degradărilor, au dus inevitabil la o stare avansată de degradare a suportului şi la pierderi majore de strat pictural original.

 
Metodologia de restaurare a unei lucrări în tehnica picturii ulei pe suport textil PDF Imprimare Email
Autor Floroiu Anastasia, Păruş Beatrice, Sburlea Iulian, Necula Elena-Teodora   
Luni, 07 Noiembrie 2016 15:55

 

Anastasia FloroiuStarea precară de conservare şi accelerarea proceselor de degradare la care poate ajunge un obiect de artă sunt influenţate în mod direct de condiţiile necorespunzătoare de păstrare şi manipulare a acestuia în timp.

Metodele de restaurare aplicate ce au dus la stabilizarea obiectului, pictură de şevalet, au fost impuse de starea avansată de degradare cauzată de neglijenţa deţinătorului. Compoziţia cu personaje “Banchet“, de dimensiuni mari (h: 184,5cm/ l:208cm), este datată 1836, are semnătura doar parţial păstrată şi a avut ca principală problemă consolidarea atât a suportului cât şi a stratului pictural. Tematica lucrării, de inspiraţie mitologică, aduce în faţa privitorului un moment dintr-un banchet Dionisiac.

Lucrarea ce a parcurs procesul de restaurare în atelierele Danart s-a prezentat fragmentată în şapte piese separate având fiecare marginile franjurate, şi tendinţe evolutive de pierderi masive de strat pictural.

 
Aspecte metodologice ale restaurării a două icoane pe sticlă. Utilizarea gelului de agar pentru îndepărtarea depunerilor aderente peliculei de culoare PDF Imprimare Email
Autor Anastasia Floroiu, Andreea Michescu   
Luni, 07 Noiembrie 2016 15:31

 

Andreea MichescuArticolul de faţă propune metode alternative de îndepărtare a depunerilor aderente şi ancrasate de pe suprafaţa peliculei de culoare a două icoane pe sticlă. Studiul urmăreşte parcursul metodologic al intervenţiilor de restaurare a icoanei pe sticlă cu scena “Botezul Domnului” respectiv icoana “Sfântul Nicolae”.

 

În urma proceselor de stabilizare a peliculei de culoare, a redării aderenţei desprinderilor şi exfolierilor peliculei de culoare, au fost identificate depuneri de natură organică şi anorganică, slab aderente, aderente şi ancrasate peliculei de culoare. Identificarea şi caracterizarea naturii depunerilor s-a realizat prin mijloace optice, cu ochiul liber şi microscopul portabil. Au fost efectuate numeroase teste de îndepărtare a acestor depuneri, iar ca urmare a consultării literaturii de specialitate a fost testat gelul rigid de agar în diferite concentraţii.

 
Complexitatea lucrărilor de restaurare specifice patrimoniului mobil. Caseta de duel PDF Imprimare Email
Autor Aldo Chivulescu   
Luni, 07 Noiembrie 2016 15:02

 

Aldo ChivulescuArticolul prezintă starea de conservare și etapele restaurării unui bun cultural, ”Caseta de duel” cu pistoale și accesorii.

Ansamblul provine din Franța secolului al XlX-lea și este realizat din oțel cu motive decorative aurite, fier și plumb, lemn de abanos și stejar, catifea.

Interacțiunea în timp a materialelor componente, condițiile de păstrare și conservare, apariția diferitelor tipuri de degradări impun intervenții complexe de restaurare prin implicarea laboratoarelor specializate pe fiecare din materialele ansamblului.



* Abstarct la articolul „Complexitatea lucrărilor de restaurare specifice patrimoniului mobil. Caseta de duel”, autor: Aldo Chivulescu, Caietele restaurării 2016, p. 62 - 69

 
De la Artă Medievală Românească la Arta Extremului Orient PDF Imprimare Email
Autor Oana Solomon   
Luni, 07 Noiembrie 2016 14:27

 

Oana SolomonSpărturile, fisurile, lacunele, exfolierile sunt degradări întâlnite frecvent pe obiectele din material ceramic, sticlă sau pietre semiprețioase ce se restaurează în laboratorul de specialitate.

Asamblarea, completarea, chituirea, consolidarea/impregnarea, integrarea cromatică sunt operațiuni specifice aplicate acestor obiecte.

Proprietățile fizico-chimice ale ceramicilor, sticlelor și pietrelor semiprețioase impun ca intervențiile amintite anterior să fie utilizate distinct, cu materiale pentru restaurare alese în funcție de aceste caracteristici.

 
Specificul restaurării picturii orientale PDF Imprimare Email
Autor Andreea Teodorescu   
Luni, 07 Noiembrie 2016 14:03

Andreea Teodorescu

În Muzeul Național de Artă se află o colecție importantă de picturi orientale, cele mai multe sub formă de kakemono-uri. Ele provin din colecții importante, iar drumul lor de-a lungul anilor a lăsat inevitabile urme asupra acestora, făcând necesar, în acțiunea de restaurare, un amplu studiu, întins pe o durată mare de timp.

Au fost necesare cercetări și pregătiri în domeniul artei orientale, pentru înțelegerea modului în care aceste picturi au fost realizate, un mod complet diferit de cel al artei europene.

Păstrarea echilibrului dintre multitudinea materialelor folosite ne obligă la utilizarea unor tratamente de restaurare extrem de delicate și de mare complexitate.

 
<< Început < Anterior 1 2 3 Următor > Sfârşit >>

Pagna 2 din 3

Editura ACS

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com