Biserica Mănăstirii Surpatele PDF Imprimare Email
Autor Simona Pătraşcu   
Miercuri, 10 Martie 2010 11:27

Prezentarea estetică a picturii murale

Prezentarea estetică a ridicat probleme complexe datorită dimensiunilor, formei ramificate şi extinderii lacunelor stratului suport. În acelaşi timp, trebuia ţinut cont de faptul că monumentul este în cult, iar continuitatea programului iconografic este importantă.

Integrarea cromatică a lacunelor stratului de culoare a presupus redarea integrităţii ansamblului pictural fară a reconstitui abuziv suprafeţele pierdute iremediabil. Astfel, s-a optat pentru aplicarea unor tonuri neutre, apropiate valoric de culoarea locală, prin care să se definească diferenţa între intervenţia restauratorului şi original. Metodele folosite au fost velatura şi ritocco.

26_imagine_nord_ves_naos_mic27_imagine_sud_vest_naos_mic21_pandantiv__Evanghelistul_Luca_mic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

În zona inferioară, unde stratul suport era distrus şi nu erau elemente care să fi permis reconstituirea imaginii, s-a aplicat un strat de mortar, sub nivelul stratului pictural.

În urma consultării cu istoricii de artă privind aspectul iconografic şi estetic, s-a ajuns la concluzia că o prezentare arheologică ar putea deranja perceperea ansamblului mural, care de altfel se prezenta într-o stare bună de conservare. Pentru stabilirea unităţii ansamblului mural am decis ca tratarea lacunelor stratului suport din câmpul pictural să fie realizată prin folosirea următoarei metodologii: chituirea la nivelul stratului pictural cu mortar de var - nisip şi reconstituirea imaginii prin metoda tratteggio, care este uşor recognoscibilă faţă de original.

Deplasările maselor de zidărie au fost conservate ca atare, evitându-se în acest fel orice interpretare greşită a suprafeţei murale. Într-o abordare ştiinţifică, aceste deplasări structurale deşi sunt percepute ca degradări, ele sunt parte din istoria monumentului şi, prin urmare, atestă  autenticitatea sa.

Rezultatul final al conservării ansamblului mural a repus în valoare armonia cromatică şi unitatea iconografică, cu păstrarea autenticităţii monumentului istoric.

Restaurarea picturii murale a mănăstirii Surpatele, a obţinut din partea Ministerului Culturii şi Cultelor, în anul 2004, premiul “Vasile Drăguţ”, pentru “gradul ridicat de dificultate al intervenţiilor” şi totodată pentru remarcabila calitate a prezentării estetice finale, care a redat unitatea ansamblului mural.

Acest proiect a fost o provocare pentru noi, dar şi un bun exemplu de colaborare între toţi  cei implicaţi. Din echipa de restauratori au făcut parte: expert restaurator Silviu Petrescu, Teodora Poiată, Alexandru Minculescu, Cătălin Dumbravă, Andreea Banea. Echipa a fost coordonată de Simona Pătraşcu şi Anca Nicolaescu. La aceasta se adaugă arhitecţi, ingineri, istorici de artă şi, nu în ultimul rând, comunitatea de maici care ne-a sprijinit pe tot parcursul lucrării.

 

25_imagine_din_ciclul_Sfintei_Treimi_mic24_imagine_din_ciclul_Sfintei_Treimi_mic36_pronaos_perete_vest_tablou_votiv_Constantin_Brancoveanu_mod_mic35_pronaos__perete_vest_tablou_votiv_Doamna_Maria_mic

<< Început < Anterior 1 2 3 4 Următor > Sfârşit >>
(Pagna 4 din 4)
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Author of this article: Simona Pătraşcu

Alte articole publicate de acest autor


Editura ACS

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com