Biserica Sf. Nicolae din Coşula, Botoşani. Restaurarea picturii murale PDF Imprimare Email
Autor Carmen Solomonea, Maria - Magdalena Drobotă   
Vineri, 28 Octombrie 2016 12:49

Altar -_detaliu_curatire

La interiorul bisericii cercetarea detaliată a suprafeței murale a fost esențială pentru stabilirea stratigrafiei originale și selectarea metodelor eficiente de eliminare a repictărilor, de curățire, particularizate pentru zonele abordate, în fiecare etapă a intervenției. Aspectele stratului de repictare și starea de conservare diferențiată a suprafețelor picturii au determinat ordinea impusă de priorități pentru derularea intervențiilor de restaurare, în vederea stopării degradărilor.

Pe suprafeţele acoperite de stratul de repictare în tehnica uleiului care datează din 1858 s-au realizat sondaje pentru identificarea picturii originale. Îndepărtarea stratului de pictură a secco aderent peste pictura din secolul al XVI-lea s-a efectuat prin aplicarea soluţiilor în comprese. S-a utilizat carbonatul de amoniu (în concentrații stabilite pe baza testelor), apa distilată și apă demineralizată, alcoolul etilic, realizându-se concentrațiile optime pentru eliminarea stratului de repictare. Pentru eliminarea completă a porţiunilor foarte aderente ale stratului de repictare (pigmenții galben și albastru în special), s-a revenit local cu comprese aplicate cu timpi mai lungi de reacţie pe suprafață şi s-a intervenit în asociere cu mijloace mecanice (diverse bisturie, pensule cu păr semidur).


Unele suprafețe ale picturii originale (semicalota altarului, lunetele de la baza turlei, registrele de la baza pereților din altar, naos și pronaos) erau acoperite cu un strat de preparație alb și dur, peste care a fost realizată repictarea. Acest strat compact și foarte aderent care acoperea degradările picturii originale a necesitat operațiuni minuțioase pentru solubilizare și decapare.

O situație aparte a fost identificată pe semicalota altarului care prezenta două straturi de repictare, ambele în tehnica uleiului din secolul XIX, suprapuse peste pictura din secolul al XVI-lea. Fiecare strat de repictare reprezenta câte o compoziție diferită. Primul strat ce acoperea pictura originală reprezenta scena Încoronării Fecioarei, iar cel de-al doilea sugerează imaginea Sfintei Treimi (realizată probabil la un interval de timp după primul strat).


S-a avut în vedere conservarea și restaurarea unor zone/scene, ca martori ai picturii a secco din 1858, care consemnează din punct de vedere estetic aspectul istorico-documentar al intervenţiei de repictare în spiritul epocii, respectiv mijlocul secolului al XIX-lea (Pantocratorul și semicalotele absidelor în naos, scene cu Sinoadele Ecumenice în pronaos). S-a efectuat curățirea și consolidarea zonelor solzite ale picturii conservate. Îndepărtarea repictării și totodată conservarea unor arii semnificative ale acestui strat a constituit una din principalele provocări profesionale ale restaurării picturii de la biserica din Coșula. S-a urmărit prin intervențiile de restaurare recuperarea coerenței imaginilor iconografice și punerea în valoare a celor două picturi diferite stilistic (de secol XVI și respectiv XIX).

Pronaos -_detaliu_curatarePronaos -_inaintePronaos -_dupa

<< Început < Anterior 1 2 3 4 5 Următor > Sfârşit >>
(Pagna 3 din 5)
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Author of this article: Carmen Solomonea, Maria - Magdalena Drobotă

Editura ACS

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com