Biserica Sf. Nicolae din Coşula, Botoşani. Restaurarea picturii murale PDF Imprimare Email
Autor Carmen Solomonea, Maria - Magdalena Drobotă   
Vineri, 28 Octombrie 2016 12:49

Pict in_ulei_si_p_al_fresco_absida_sud

Prezentarea estetică

Obținerea unui ansamblu echilibrat și unitar din punct de vedere estetic a constituit o adevărată provocare atât pentru interior cât și la nivelul fațadelor bisericii.

De la început se menționează faptul că abordarea estetică se referă nu doar la acea intervenție finală care vizează integrarea lacunelor stratului de culoare ori ale stratului suport al picturii. Majoritatea operațiunilor efectuate în cadrul procesului de restaurare include o componentă estetică. Astfel, criterii estetice determină nivelul de curățare al picturilor murale interioare și exterioare, îndepărtarea repictărilor cât și modalitatea de abordare a spațiilor lacunare. Suprafețele care nu au pictură murală sau a căror pictură s-a pierdut ridică de asemenea problematica prezentării estetice. Zonele lipsă ale stratului suport sunt completate de regulă cu un mortar pe bază de var. Chiturile realizate trebuie să răspundă unor exigențe de ordin estetic prin alegerea calităților materiale a agregatelor care influențează nuanța cromatică a chituirii și prin imprimarea unei texturi care să poziționeze intervenția în planul secundar lăsând originalului primul plan.

În cazul de față, câmpurile lacunare extinse de la nivelul fațadelor au fost tratate astfel încât prin cromatică și textură să se asigure punerea în valoare a decorațiilor firidelor realizată din imitații de cărămidă, cât și a fragmentelor din suportul original păstrate. Fațada de vest a primit de asemenea același tip de tratament pentru lacunele neintegrabile, realizându-se astfel armonizarea intervenției într-o viziune unitară de tratare a fațadelor.


Unicul fragment de pictură murală figurativă exterioară prezent pe fațada de vest a fost tratat din punct de vedere estetic conform criteriilor uzuale aplicate picturilor murale. Astfel, lacunele stratului de culoare au fost estompate cu griuri alese în funcție de dominanta cromatică a suprafeței iar lacunele integrabile ale stratului suport au fost chituite la nivelul stratului de culoare și integrate în tehnica tratteggio.

Naos-N _inainteSf Teodori_inainte_de_integrareSf Teodori_dup_integrare

Pentru a anula luciul caracteristic acestui tip de integrare realizat pe chituiri sclivisite a fost studiată și aplicată, într-o manieră generalizată atât la exterior cât și la interior, integrarea în tehnica tratteggio pe chituri texturate prin răzuire. Integrările astfel realizate se deosebesc față de cele clasice prin materialitate și optică: integrările sunt mate iar aspectul împrumută din vibrația trecerii timpului peste materia originală.


Interior naos_turla_integrare

În interior, pe lângă aspectele de prezentare estetică întâlnite la exterior a apărut o problematică inedită rezultată ca urmare a păstrării pe unele suprafețe a repictării realizate în culori de ulei. Punerea în valoare a picturilor originale prin îndepărtarea repictărilor a fost posibilă doar pe suprafețele în care, sub stratul de pictură în ulei, pictura în frescă se păstrează integral.

Îndepărtarea repictărilor de pe suprafețele cu strat de culoare original bine conservat și păstrarea repictărilor pe suprafețele în care pictura originală nu se mai păstrează a fost dezbătută în comisii de specialitate și apreciată ca fiind o atitudine firească, ce vine în întâmpinarea istoricității monumentului. În cazul de față a existat și o a treia situație în care sub stratul de repictare s-a constat că există pictură murală originară păstrată discontinuu.

Raportat la întregul ansamblu s-a decis ca pentru aceste suprafețe să fie păstrată repictarea. Prin urmare, la nivel de prezentare estetică a repictărilor în ulei ne confruntăm cu două situații: integrarea picturilor în ulei realizată pe suport nou și integrarea lacunelor peliculei de culoare suprapuse picturii originale. În cazul repictărilor pe suport nou, lacunele peliculei de culoare au fost integrate în maniera ton în ton aplicată de regulă picturilor în ulei. Pentru integrarea repictărilor sub care se află strat de frescă original s-a decis estomparea lacunelor cu griuri obținute din amestecul culorilor de apă pentru a nu afecta stratul de culoare aflat sub repictare.


Diversitatea tehnicilor de integrare abordate nu fragmentează suprafețele tratate, ci, dimpotrivă, le ajută să se susțină reciproc. Intervenția de prezentare estetică a fost particularizată în funcție de caracteristicile fiecărei  suprafețe, raportând fiecare detaliu la o viziune globală a întregului ansamblu. Astfel, eroziunile și lacunele stratului de culoare așternute în frescă au fost estompate cu o patină care pare o țesătură fină inserată în spatele picturii. Întreruperile accidentale date de lacunele stratului suport au fost anulate printr-o țesere de linii care continuă desenul și cromatica suprafeței din care fac parte. Lacunele neintegrabile au primit la rândul lor chituri a căror tonalitate și textură armonizează trecerile dintre frescă și repictare ori se așează ca un suport ce vine să susțină și să pună în valoare pictura originală.

 

<< Început < Anterior 1 2 3 4 5 Următor > Sfârşit >>
(Pagna 5 din 5)
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Author of this article: Carmen Solomonea, Maria - Magdalena Drobotă

Editura ACS

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com