Ghidul colecționarului. Cum păstrăm obiectele de artă din colecțiile particulare - Anunț lansare PDF Imprimare Email
Autor Echipa ACS   
Miercuri, 25 Octombrie 2017 16:43

 

coperta ghid_coperta_1_mic Ghidul colecționarului. Cum păstrăm obiectele de artă din colecțiile particulare, autori Andreea Michescu și Ioan Darida, consultanți științifici Oana Solomon, Aldo Chivulescu, Mirela Constantin, Nicușor Sanda, Rodica Antonescu și Iolanda Turcu, ediție îngrijită de Anca Dină a apărut la Editura ACS în 2017. Volumul oferă informații de bază pentru orice iubitor de patrimoniu cultural, informații utile în conservarea obiectelor de artă: pictură pe lemn sau pe pânză, textile, grafică, carte, ceramică, metal. Sunt prezentate noțiuni de tehnică și elemente ale stării de conservare ce sunt foarte importante a fi cunoscute când ne referim la întreținere, manevrare și transport, depozitare sau expunere; informații organizate în funcție de materia operei de artă.


   „Conservarea - restaurarea patrimoniului național – ca domeniu de activitate centrat pe protejarea bunurilor culturale – este o îndatorire primordială a unui popor ce ține cu determinare la trecutul său. Totalitatea impresionantă a acestor bunuri culturale cuprinde nu doar fondul aflat în expunerea sau în depozitele muzeelor, ci și multitudinea obiectelor adesea „umile” din casele și .... sufletul oamenilor. Ele se constituie într-un adevărat act de identitate, o mărturie fără de care nu ne regăsim „în prezent” și fără de care generațiile viitoare s-ar simți dezmoștenite.


   Pentru conservarea – restaurarea patrimoniului cultural aflat în muzee, colecții și situri sau în monumente istorice își aduc aportul contribuția, cu devoțiune și talent, colectivele de specialiști conservatori, restauratori, chimiști, fizicieni, biologi ș.a.


   Masa mare a obiectelor și operelor aflate în proprietatea iubitorilor de artă se află în mod firesc în grija acestora, dar dragostea și atașamentul lor nu poate ține locul cunoștințelor de specialitate necesare pentru intervențiile complicate de care bunurile culturale au nevoie.


  Ghidul își propune o prezentare succintă:

● a principalelor materiale componente ale­ operelor de artă cu proprietățile fizico-chimice ale acestora,

● a celor mai importante cauze care duc la degradarea acestor ansambluri de materiale și substanțe aparent trainice (câtă vreme le îngrijim) dar supuse unei rapide neantizări prin ignoranță, prin nepăsare.

și nu în ultimul rând... Ce-i de făcut în aceste împrejurări? Este atât de dramatică situația? Dată fiind implacabila trecere și în același timp imperativul ocrotirii, al protejării și prelungirii vieții acestor entități – mărturii ale unui timp ce ne certifică fără echivoc identitatea.


   Obligația protejării incumbă deținătorului fie și numai prin atașamentul acestuia pentru obiectul colecționat. Moștenită sau achiziționată, opera de artă se află într-o proximitate în egală măsură sufletească și spațială, face parte din atmosfera intimă a locuinței în care ne petrecem cea mai mare parte a vieții. Cu toate acestea am avut ocazia să constat și modul inadmisibil în care era tratat patrimoniul, o condamnabilă indiferență față de condițiile de păstrare. Lucrarea de față își propune să orienteze bunele intenții ale colecționarului, să completeze cunoștințele acestuia, să corecteze atitudini subiective.


   Dacă în restaurare se admit rețete generice, și asta cu circumspecție, specialiștii testând de fiecare dată orice materiale și orice modalitate de intervenție, în conservarea preventivă ne vedem obligați să propunem câteva prescripții cu care să venim în întâmpinarea colecționarului. Nu sunt infailibile aceste prescripții și accentul nu va cădea pe ce trebuie să efectueze neapărat cu propria mână deținătorul. Avem însă convingerea că ținerea sub observația avizată a obiectelor, identificarea unor aspecte ce trădează incipiente procese de degradare înainte ca acestea să devină evolutive, este o țintă ce poate fi atinsă. Odată semnalate specialiștilor aceste schimbări, fie ele cât de minore, se va putea interveni la timp. Acel slogan binecunoscut „conservarea implică costuri mult mai mici decât restaurarea”, este și va fi oricând de o abruptă actualitate atât în interesul proprietarului cât și în obiectivul primordial al protejării operei de artă.”

 Prof. Dr. Ioan Darida


 

Ghidul colecționarului se distribuie gratuit în cadrul acțiunilor proiectului. Evenimentul de lansare va avea loc marți, 31 octombrie 2017, începând cu ora 19, la Libraria Bizantină din București, strada Bibescu Vodă 20.


   Parteneri proiect: Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București, DANART Import Export S.R.L., Asociația pentru Andrei, CERECS Art S.R.L., Universitatea Națională de Arte din București.


   Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.


Screenshot 2017-10-26_02.02.42_thumb_medium800_102

 

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Author of this article: Echipa ACS

Alte articole publicate de acest autor


Editura ACS

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com