Muzeul ascuns. Obiecte recuperate. Poveşti vechi pentru un public nou PDF Imprimare Email
Autor Anca Dină, specialist restaurator, coordonator proiect   
Marţi, 16 Octombrie 2018 12:05


pasi logo-03_fond_negruHaide să te duc în Bucureştii de altădată că să înţelegi unde suntem acum.

Inițiat de George Fraga, deschis pentru prima data în 1942, sub directoratul lui Liviu Rebreanu, Muzeul Teatrului Național a parcurs diferite etape, în prezent fiind închis publicului larg.

Lucrările adunate de-a lungul timpului reprezintă „o istorie în imagini și documente a teatrului românesc, de la origini și până aproape de contemporaneitate” (www.tnb.ro): o colecție impresionantă de cărți, manuscrise, picturi, grafică, sculptură, costume.

Sediul muzeului a fost mutat adesea după bombardarea în 1944 a clădirii care îl găzduia (locul actualului hotel Novotel de pe Calea Victoriei). Lucrările au fost expuse ulterior în diferite spații (Liceul Sf. Sava, Pasajul Majestic, sediul actual al TNB), ori depozitate în diverse magazii și spații nu întotdeauna adecvate.

 

Patrimoniul TNB s-a reîntors în actualul sediu al teatrului după renovarea acestuia. O aripă importantă a clădirii a devenit „casa” obiectelor de patrimoniu - o mare varietate de tablouri şi busturi ale actorilor şi personalităţilor implicate în lumea teatrului, dar şi obiecte precum cărţi, documente, costume sau recuzită din diverse piese de teatru. Condițiile de depozitare în timp, transportul repetat, diferite accidente și-au pus amprenta asupra stării de conservare a obiectelor de artă. De circa 3 ani se desfășoară o activitate constantă de inventariere a acestora și de depozitare în condiții cât mai potrivite pentru conservarea lor.

 

Din starea de conservare a lucrărilor de artă și a documentelor de arhivă analizate am văzut clar urmele lăsate de depozitare, manevrare și transport repetat: urme de lovituri, sfâșieri sau deformări, fragilizări și carbonizări ale suportului picturilor ca efect al temperaturilor ridicate, pete și evoluții microbiologice dezvoltate în prezența umidității, fragmente lipsă, lipituri, reparații improprii ș.a.

Lucrările selectate pentru această etapă sunt reprezentative pentru arta românească din perioadă Marii Uniri, semnate de autori cunoscuți.

Salvarea operei de artă e esențială. Fără intervenții specializate de stopare a unor degradări, starea de conservare se agravează, fără intervenții de conservare-restaurare picturile își „ascund” culoarea și detaliile, iar fără accesul publicului la lucrări, se produce o pierdere culturala semnificativă. Totodată operele și autorii lor scad în importanță.

 

Precum actorul care devine valoros prin publicul său și lucrările de artă plastică au nevoie să fie văzute.

 

Din aceste motive, am construit acest demers.


pasi spre_renasterea_MTR_sigle

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Author of this article: Anca Dină, specialist restaurator, coordonator proiect

Editura ACS

Muzeul Ascuns

Arbore 14 mic pt site

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com