Banner
Forme naturale de alterare a pigmenţilor
pictura murala
Autor Maria-Magdalena Dobrotă   
metacinabru arboreForme normale de alterare prezintă pigmenţii roşii[1]: cinabru şi miniu de plumb, a căror principală cauză de alterare este efectul direct al luminii solare.
 
Cinabrul este un pigment cunoscut încă din antichitate – a fost folosit în pictura murală din Egipt, Grecia, Roma. Cinabrul natural numit şi “cinabru de munte” se găsea în URSS, Spania, Austria, California, China, Japonia; cel mai renumit era cel care provenea din China. Acesta se prezintă sub două forme: forma amorfă este neagră; de culoare roşie este doar forma cristalină[2]. Nuanţele formei cristaline variază de la roşu strălucitor la roşu închis, în funcţie de gradul de măcinare a particulelor de pigment; deoarece are o mare greutate specifică (8,21) fineţea particulelor de pigment este determinantă în obţinerea unui pigment strălucitor şi cu o putere mare de acoperire. Din punct de vedere chimic este o sulfură de mercur (HgS) obţinută pe cale naturală din minerale, varianta artificială este cunoscută sub denumirea de vermion.
Ultima actualizare în Sâmbătă, 03 Septembrie 2016 09:29
 
Întreținerea mobilierului
intretinere patrimoniu
Autor Sînziana Dumitrescu   
mobila prejmer
Se știe că mobilierul are în primul rând un scop funcțional, neputând fi scutit total de uzură precum alte lucrări de artă. Putem totuși să protejăm piesele de valoare prin minimalizarea acțiunii factorilor de degradare și efectuarea la timp a tratamentelor de întreținere.

Iată câteva recomandări:

Pentru o bună conservare a obiectelor de mobilier vechi acestea trebuie păstrate într-un mediu cât mai constant, fără oscilații bruște ale umidității relative a aerului sau ale temperaturii. Umiditatea scăzută (sub 35%RH) determină deshidratarea structurii lemnoase ce are ca rezultat fisurarea, iar umiditatea crescută (peste 65%RH) favorizează atacul biologic (fungi, insecte xilofage).
Amplasați piesele de mobilier departe de surse de căldură precum sobe, șeminee, calorifere sau alte aparate de climatizare, acestea pot determina fisuri în structura lemnului, descleieri ale componentelor, friabilizarea și îngălbenirea textilelor precum și deteriorări ale lacului sau verniului.
Ultima actualizare în Luni, 05 Septembrie 2016 00:01
 
Depuneri și acumulări întâlnite pe suprafețele murale pictate - partea I
pictura murala
Autor Maria Magdalena Drobotă   
CEARA dOMNEASCA_tg._-_altar_proscomidie_1Depunerile și acumulările se sedimentează pe opera de artă atrăgând după sine inconveniente de ordin estetic și riscuri de degradare. Deoarece granița de separare a depunerilor de acumulări este foarte sensibilă, alegem să prezentăm, sub același titlu, două articole care vorbesc despre același subiect.
Ultima actualizare în Luni, 12 Septembrie 2016 09:59
 
Forme accidentale de alterare a pigmenţilor
pictura murala
Autor Maria-Magdalena Dobrotă   
temp ridic_Moldov_Vest

Studiile de specialitate și investigațiile realizate in situ la o serie de monumente au demonstrat că pigmenții cel puțin cei aplicați în picturile executate a fresco suferă în timp unele transformări fizice și chimice semnalate vizual prin alterări cromatice. Acestea se grupează în funcție de cauză în alterări normale și accidentale. In Pagina restaurării există un articol publicat de același autor referitor la alterările normale. Prezentul articol tratează o altă problematică, pe aceeași temă a alterărilor dar care se referă de această dată la alterările accidentale. Citeşte mai mult...

Ultima actualizare în Miercuri, 31 August 2016 13:00
 
Materiale noi folosite în restaurare - Ciclododecan
materiale restaurare
Autor Laura Hangiu   

P1- _Ciclododecan_1Materialul de intervenție nu trebuie privit independent de opera de artă, ci în strânsă legătură cu aceasta. Valoarea unei opere de artă este dată nu doar de expresia artistică pe care o transmite, ci și de materia prin care aceasta se manifestă. Nu putem vorbi de restaurare doar dintr-o perspectivă estetică, a formei, ci trebuie să includem în studiul nostru materia operei de artă, acea subtanță care ”servește epifaniei imaginii” [C. Brandi, Teoria Restaurării].

O operă de artă continuă să existe în măsura în care materia acesteia îi poate susține structura și aspectul. Altfel spus, cunoașterea aprofundată a materialului din care este alcătuită opera de artă reprezintă punctul de plecare al studiului ce urmărește dezvoltarea unor materiale noi de intervenție. Caracteristicile materialului de intervenție diferă de la caz la caz, dar toate au același scop și anume, de a reda, într-o măsură mai mică sau mai mare, proprietățile mecanice, fizice și chimice ale materialelor originale. Un principiu important în alegerea materialelor de intervenție îl reprezintă compatibilitatea și reversibilitatea.

Ultima actualizare în Miercuri, 14 Septembrie 2016 23:12
 
<< Început < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Următor > Sfârşit >>

Pagna 10 din 15

Editura ACS

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com