Degradări directe produse de factorul uman – pictura pe lemn

Apoldu_de_jos_lumanari_m degradari_foc_2

Dintre multiplele intervenţii directe ale factorului uman care produc degradarea originalului, prezentam câteva exemple:

• folosirea surselor de foc în apropierea obiectelor de artă din spaţiile ecleziale. Focul deschis provine în principal de la lumânări. Pe lângă afumarea picturii, arderea lumânărilor în apropierea suprafeţelor pictate duce la alterări cromatice, transformări ale stratului de vernis, deformări ale pânzei din stratul suport sau performarea acesteia sub incidenţa tensiunii calorice degajate, şi chiar la la pierderea picturii pe arii restrânse sau extinse.

• efectuarea de instalaţii şi montaje diverse care afectează structura integrală a obiectului original (cuiere, suporturi, instalaţii electrice sau sisteme de supraveghere ş.a.);

• deteriorări ale peliculei cromatice prin acţiuni mecanice (zgârieturi, lovituri, aplicaţii metalice diverse, atingerea suprafeţei ş.a.);

• intervenţiile neprofesioniste de conjunctură pot distruge sau mutila definitiv piesele de lemn policrom;

 

 

 

 

 

• intervenţii agresive de spălare;

• repictări şi adaosuri de materiale sau elemente străine de componenţa elementelor originale (ceruri, verniuri, elemente metalice sau textile)

• manipularea sau depozitarea necorespunzătoare poate produce degradări în cascadă (cu efecte multiple şi de amploare) asupra structurii stratificate a obiectelor pictate pe suport de lemn.

Rozavlea_fdsdsoc_2 Rozavlea_foc_1
Apoldu_de_jos_cuie Rozavlea_4
Apoldu_de_jos_instalatii_2a Apoldu_de_jos_suprapuneri
Apoldu_de_jos_panza_m Apoldu_de_jos_instalatiidd_1
Apoldu_de_jos_instalatsdsdii_4 Apoldu_de_jos_zgarieturi_m
Apoldu_de_jos_zgarieturi_m3 Icoana_lacune_m
spalare_m fotou_015_fisuri_si_craclari_m
Rozavlea_dep_ancrasata_m2 Apoldu_de_jos_interventii_neprof_2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *