Problematica văruielilor şi repictărilor la ansamblurile de pictură murală din Hațeg și Zarand


Totodată, picturile au fost deteriorate prin martelare, cu scopul de a asigura o mai bună aderenţă straturilor ce vor urma. Totuşi, în cele mai multe cazuri, văruielile și repictările au avut un rol protector împotriva acţiunilor distrugătoare ale omului, favorizând conservarea acestor picturi timp de mai bine de jumătate de mileniu. Peste pictura murală de secol XIV-XV a acestor biserici, de multe ori au fost suprapuse noi straturi de pictură.


Cazuri particulare, însă nu de excepţie, sunt acelea întâlnite la bisericile din Streisângeorgiu şi Gurasada unde sunt suprapuse două sau mai multe straturi de pictură murală a fresco, având fiecare intonaco-ul său. În situația în care se pune problema îndepărtării eventualelor repictări este obligatorie colaborarea restauratorului de pictură murală cu istorici de artă, chimişti şi doar apoi se va stabili importanţa repictărilor în raport cu cea a originalului şi posibilitatea revenirii la forma iniţială.


*Abstract articol „Problematica văruielilor şi repictărilor la ansamblurile de pictură murală din Hațeg și Zarand” în ”Caietele restaurarii 2015”. Articolul complet se poate citit în formatul tipărit al publicației, pp. 76 – 86.


rauca adrian 9rauca adrian 11rauca adrian 14

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *